divendres, 13 de maig de 2011

Twitter i la cultura

Twitter i la cultura (Català)
Diuen que Twitter és un canal on els seus usuaris tenen un elevat nivell cultural, és a dir, la majoria tenen estudis superiors. Potser és perquè al principi aquesta xarxa no és fàcil, i costa una mica fer-se amb el llenguatge i l'idioma propi que s'hi utilitza per a comunicar i compartir coneixements. Potser també perquè el contingut que hi trobem, sovint, és molt especialitzat. Sí, a Twitter hi ha especialistes de tots els rams i normalment són això, professionals especialitzats en una matèria en concret. S'hi comparteix informació tècnica, es genera debat, es llancen notícies d'extrema actualitat, projectes, formació,.... en fi, milions de tuits que minut a minut envaeixen VIRALMENT el nostre timeline per a penetrar dins del nostre cervell de manera #caòtica.


També s'hi pot fer networking a Twitter, i s'hi comparteix de manera altruista ciència, coneixement i cultura. En aquest sentit, hi ha una eina molt interessant anomenada Locafollow que permet trobar tuiter@s amb les mateixes afinitats tant a nivell professional com per regió i territori. 


I és que cal tenir un art especial a l'hora de resumir en 140 caracters una idea entenedora i que tingui allò que en diem "ganxo". I per què? Doncs perquè suposo que els que hi escrivim volem que ens llegeixin com més usuaris millor. Com que, a més a més, acostumem a posar-hi un enllaç haurem de tenir en compte que això farà que aquests 140 caracters es redueixin. 

Hi ha eines molt útils com per exemple Bit.ly que escurcen els enllaços fins a reduir-los pràcticament a la mínima expressió. També existeixen "allargadors" per a poder escriure més de 140 caracters, com pot ser Twuitlonger, però es recomana no abusar-ne ja que els tuiter@s estem acostumats a llegir tuits curts i directes, i a fer clic a l'enllaç només si allò que veiem ens crida de primeres l'atenció.

Per altra banda, i per a facilitar que ens retuitegin (RT), haurem d'intentar deixar un espai per als usuaris que hi vulguin afegir quelcom que aporti valor al nostre pots, i per tant es recomana deixar lliures uns 30 caracters més o menys. Això doncs encara complica més la cosa. Com us deia, al principi no és fàcil.


És per aquest motiu que em sorpren que el món cultural encara no hi sigui plenament a les xarxes socials. Hi trobo a faltar Cultura. Qui millor que els artistes, els gestors culturals, els escriptors o els productors d'espectacles entre molts d'altres professionals, per donar a conèixer i difondre l'essència de la cultura i de la seva indústria? Val a dir que molts ja hi són i que ho fan molt bé, però encara en falten moltíssims. Cal que fem entre tots un pas endavant cap a la nova era de la digitalització, la informació il·limitada i el feedback cultural. I cal que també, sigui dit de pas, l'Administració hi posi de la seva part, modernitzant-se i reciclant-se cap a un futur digital. 


Twitter y la cultura (Castellano)

Dicen que Twitter es un canal en el que sus usuarios tienen un elevado nivel cultural, es decir, que la mayoría tiene estudios superiores. Puede ser porqué al principio esta red no es fácil, y cuesta un poco familiarizarse con su idioma. El contenido que encontramos en Twitter, además, suele ser especializado. Sí, en Twitter hay muchos especialistas de todos los sectores, y normalmente son eso, profesionales expertos en materias muy concretas que comparten información técnica, generan debate, opinión, lanzan noticias de extrema actualidad, comparten proyectos, ideas,... en fin, millones y millones de tuits lanzados minuto a minuto atacando nuestro timeline y nuestro cerebro VIRALMENTE. Lo sé, es una manera #caótica de aprender y de compartir, pero se aprende mucho en Twitter.

En este sentido también se puede hacer networking en Twitter, ya que se comparten de forma altruista ciencia, conocimiento y cultura. En este sentido, hay una herramienta muy interesante, Locafollow, que permite encontrar tuiter@s con las mismas afinidades tanto por sector profesional como por territorio.

Y es que hay que tener un don especial para resumir en 140 caracteres una idea entendedora clara y concisa, y que además tenga "gancho". ¿Por qué?  Supongo porque los que escribimos queremos que nos lean cuantos más usuarios mejor. Debemos tener presente que cuando escribimos solemos además añadir un enlace para completar la información, cosa que reduce bastante esos 140 caracteres iniciales. Hay herramientas muy útiles como por ejemplo Bit.ly que acortan los enlaces hasta reducirlos prácticamente a la mínima expresión. También existen "alargadores", para poder escribir más de 140 caracteres, como puede ser Twuitlonger, aunque es recomendable no abusar de ellos porque los tuiter@s estamos acostumbrados a leer en corto y rápido, y a hacer clic en el enlace que nos llama la atención de manera rápida y directa.

Por otro lado, para facilitar que nos retuiteen (RT), tendremos que intentar dejar un espacio para que los usuarios puedan aportar algo de valor a nuestros tuits y, por tanto, es bueno dejar al menos 30 caracteres libres aproximadamente. Esto complica aún más la cosa, ¿no os parece? Como os decía, al principio no es fácil.

Es por este motivo que me sorprende que el mundo cultural no esté de lleno metido en las redes sociales. Echo de menos a la Cultura. ¿Quién mejor que los artistas, los escritores, los gestores culturales o los productores de espectáculos entre muchos otros profesionales, para difundir la esencia de nuestra cultura y de su industria? Hay que decir que muchos ya están y lo hacen bien, pero todavía faltan muchos. Es necesario que entre todos hagamos un paso adelante hacia la nueva era de la digitalización, de la información ilimitada y del feedback cultural. Y dicho sea de paso, la Administración tiene que poner de su parte modernizándose y reciclándose hacia el futuro digital. Porqué esto es el futuro.