dijous, 14 d’abril de 2011

EL LLENGUATGE DE LES XARXES SOCIALS



UNA NOVA MANERA DE COMUNICAR, UN NOU LLENGUATGE
Estic investigant com funcionen les pàgines de Facebook. És a dir, l’ús que en pot treure una empresa o una entitat de les xarxes socials. Aquestes ofereixen la possibilitat de realitzar marquèting online a petites empreses o a sectors que mai haguessin pensat pagar per a publicitar-se, i si més no, a tan baix preu, tenint en compte les possibilitats que ofereix Facebook.
Les les xarxes socials són les noves plataformes de comunicació. Les persones ja no estem davant la tele, i si hi estem tenim a la falda un portàtil o un iPad entre les manes. Els hàbits doncs canvien, tant en el consum del nostre temps lliure com en la comunicació empresarial, i per primer cop tenim unes eines de marquèting que aglutinen tots dos conceptes.
Sembla fàcil... però no ho és. Caldrà dons aprendre’n. Un 80% dels internautes del nostre país (tan endarrerit en unes coses i sembla que tan pioner en d’altres) manifesta accedir setmanalment a les xarxes socials o comunitats online. Desconec ara mateix la xifra d’usuaris però és altíssima. Això però no significa que tinguin les habilitats i els coneixements de gestionar online la comunicació d’una empresa o el marquèting online d’un producte o d’una marca.
En aquests moments Facebook està fent canvis en com gestionar les pàgines de negoci. És interessant estar-ne al dia ja que si tenim un compte de perfil en aquesta xarxa estem limitats a l’accés d’usuaris (5000 com a màxim) i, en canvi, la pàgina ens ofereix la possibilitat de tenir milions de seguidors. Aconseguir-ne però no és gens fàcil si no som una marca coneguda.
Podem, per exemple, crear un anunci. Això significa pagar, però si ho comparem amb altres estratègies tradicionals com la televisió o la premsa escrita val absolutament la pena, tot i que cal tenir present que darrerament Facebook ha augmentat un 40% les tarifes a l’hora de posar un anunci. Les grans marques continuen pagant, el que significa que continua sent efectiu.
Si no volem pagar, tenir altres eines: les paraules, el contingut. És molt important el nou llenguatge generat a les xarxes. No és el mateix escriure per un diari que fer un tweet amb un número límitat de caracters (140, per ser exactes). Cal ser precís i directe, però sobre tot molt proper, ja que el tracte és de tu a tu. Eviteu doncs parlar de vostè i redacteu posts de 80 caracters (ja que obtenen una resposta molt superior que els que són més llargs).
A la xarxa hi tens amics i seguidors. Tracta'ls a tots dos per igual. A un informe de Buddy Media es recomana a les marques fer servir mots que impliquin acció: “agafa”, “envia”, “mira”, “comparteix”, però al mateix temps apunta que caldrà evitar “fes-te fan”, “compra”, “explica’ns”, per exemple. Per altra banda, quan incloguem preguntes al post, haurem de fer-ho al final d’aquesta, ja que els posts que comencen amb preguntes obtenen una menor resposta
Per ajudar als novells en la matèria vull compartir amb vosaltres l’ABC del llenguatge que es parla ara mateix a les xarxes socials, i que avui he trobat a la xarxa (Font: Social Fresh):
A: Authenticity: Autenticitat.
B: Brevity: Piensa en 140 caracteres, si pots dir el mateix en 80, millor que millor.
C: Community: Comunitat. Pensa en 1a persona, però del PLURAL!
D: Disclosure: Revelació i claredat. Sigues transparent.
E: Engagement: Compromís.
F: Fun: Diversió. Si no t’ha d’agradar el que fas, mai seràs un bon Community Manager.
G: Give: Dóna, ofereix, segur que n’obtindràs resultats.
H: Helpful: Sigues amable i servicial.
I: Influence: Has de ser influent, donar exemple i aconseguir acció i per tant reacció.
J: Just: Sigues just i honest.
K: Kindness: Amabilitat per sobre de tot. Et segueix molta gent i pots arribar a molta més. No perdis mai les formes. La teva reputació online està en joc: costa molt guanyar-la i la pots perdre en només un tweet.
L: Listen: Escolta, estigues atent al que fa la resta.
M: Measure: Mesura, pensa bé abans d’escriure. Després no podràs tornar enrera.
N: Niche: Mercat. Posicionat i dirigeix-te a les persones adequades.
O: Observe: Observar tot el que passa al teu voltant. Les xarxes no dormen mai.
P: Participate: Participa de tot i en totes les xarxes.
Q: Quality: Ofereix qualitat a l’usuari.
R: Real-Time: Temps real. Al web 2.0 la interacció i el feed-back és immediat.
S: Share: Comparteix. La generositat és or.
T: Trust: Confiança.
U: Ubiquity: Ubiqüitat.
V: Value: Valor. El CONTINGUT és el més imortant. Busca, llegeix, crea’l tu mateix. Cal que sigui útil per a l’usuari.
W: Work: Treballa. Aprèn. Sigues constant.
X: X-Ray: Raigs X. Sigues transparent.
Y: You: Tu. És important saber qui ets i què penses. Opina.
Z: Zoetic: Viu: El Web 2.0 està en constant moviment. Està viva!

(He trobat l’enllaç gràcies a un post de www.marketingdirecto.com.  L’original és: http://socialfresh.com/the-abcs-of-social-media/)